marmelina| Vsakdanje - povsem enostavno.

Ne prenašate laktoze?

Pošlji prijatelju

ženska pije mlekoFotolia

Kako živeti brez mlečnih izdelkov?

Mleko in mlečni izdelki so pomemben del naše prehrane zlasti zaradi kalcija. Ta je vse življenje nujen za rast in dobro gradnjo kosti in zob. Kaj pomeni pomanjkanje kalcija, pogosto spoznajo predvsem ženske v zrelih letih, ki se spopadajo z osteoporozo – kostna gostota se zmanjša in kosti so bolj lomljive. Glavna skrb pri laktozni intoleranci mora torej biti prehrana, pri kateri kljub ukinitvi mleka in mlečnih izdelkov (razen mleka brez laktoze) zaužijemo dovolj kalcija.

Koliko kalcija na dan pa potrebujemo? Dojenčki do šestega meseca starosti naj bi dnevno zaužili 210 mg kalcija, od šestega do dvanajstega meseca 270 mg kalcija, od enega do treh let 500 mg, od štirih do osmih let 800 mg, od devetih do osemnajstih let 1300 mg, nato do petdesetega leta 1000 mg in po petdesetem letu ponovno nekoliko več, 1200 mg. Nosečnice in doječe matere, stare manj od 19 let, naj bi dnevno zaužile 1300 mg kalcija, starejše pa 1000 mg.

Na srečo obstaja kar nekaj živil, ki niso mlečnega izvora, ter vsebujejo veliko količino kalcija: brokoli, kitajsko zelje, ohrovt, losos, sardine, ostrige, rakci, melasa ... Veliko kalcija je tudi na primer v rabarbari ter špinači, vendar ti vsebujeta tudi druge sestavine, zaradi katerih se kalcij ne more izrabiti.

Kalcij se v telo vsrka seveda zgolj ob prisotnosti vitamina D – da bi ga telo imelo dovolj, je treba uživati jajca in jetra, sicer pa vitamin D telo proizvaja tudi samo. Do sinteze vitamina D pride v telesu zaradi sončne svetlobe, torej je priporočljivo, da ob lepem vremenu preživite več časa na prostem. (Vsekakor pa to ne pomeni, da se morate sončiti ali da vam ni potrebno uporabljati mazila z zaščitnim faktorjem.)

Med mlečnimi izdelki, ki vsebujejo najmanj laktoze so staran sir, kisla smetana in sladoled, nekateri ljudje z delno intoleranco pa lahko uživajo tudi jogurte z aktivnimi kulturami – bakterije v njih namreč proizvajajo encim laktazo.

Zadnja možnost so prehranski dodatki, s katerimi lahko v telo vnesemo tako kalcij kot vitamin D, vendar pa se velja pred njihovo uporabo (še zlasti pri otrocih) posvetovati z zdravnikom in dietetikom. Ta lahko povesta, ali je uživanje prehranskih dodatkov potrebno in primerno ter vam pomagata pri načrtovanju dobre diete.

Skrita laktoza

Čeprav sta edina naravna vira laktoze mleko in mlečni izdelki, se ta nahaja tudi v drugih živilih – v manjših ali večjih količinah jo dodajajo pripravljeni hrani, na primer kruhu in pekovskim izdelkom, žitaricam za zajtrk, margarini, delikatesnim izdelkom, solatnim prelivom, sladkarijam in sladkim prigrizkom, pripravljenim mešanicam za piškote, peciva, praženec in podobno, instant pire krompirju, instant juham ... Nujno je torej, da se ljudje z laktozno intoleranco naučijo dobro prepoznavati sestavine živil, ki kažejo na prisotnost laktoze.

Laktoza je ravno tako prisotna v mnogih zdravilih, tako tistih na recept, kot tistih, ki jih dobimo brez recepta. Najdemo jo na primer v nekaterih kontracepcijskih tabletkah, tabletah proti zgagi in podobno.

Oglašujte pri nas